ساخت و طراحی سپتیک تانک چگونه انجام می‌شود؟

شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم

(مورد تایید کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)

فهرست مطالب

طراحی سپتیک تانک

فهرست مطالب

ساخت و طراحی سپتیک تانک چگونه انجام می‌شود؟

طراحی سپتیک تانک باید به خوبی طراحی و ساخته شود تا ترک نخورد و آب زیرزمینی را آلوده نکند. در این  مطلب ما به نحوه طراحی سپتیک تانک نگاهی می کنیم. در طراحی سپتیک تانک، تعیین سطح پساب و لوله‌های ورودی و خروجی مخزن، لوله انتقال بین محفظه‌های داخلی، لوله‌های هواکش و طراحی منهول‌ها اهمیت دارد. یک سپتیک تانک باید به اندازه کافی مستحکم باشد. سپتیک تانک خوب ساخته شده نشت نمی کند و باید بتواند در برابر حرکات زمین مقاومت کند، متأسفانه بسیاری از سپتیک تانک ها پس از اجرا با گذشت زمان ترک خورده و نشتی دارند.

دست کم گرفتن نیروهایی را که یک مخزن سپتیک باید تحمل کند مشلات زیادی ایجاد خواهد کرد. افرادی را خواهید دید که با استفاده از بلوک های بتنی سبک وزن (باتاکو) با لایه نازکی از سیمان در داخل تانک های سپتیک می سازند. کوچکترین حرکت زمین، احتمالاً حتی نشست ناشی از ساخت تانک، برای شکستن آن کافی خواهد بود. همچنین باید در نظر داشته باشیم که وقتی یک مخزن در حال کار است یک تن متریک (1000 کیلوگرم) مایع برای هر متر مکعب در خود جای می دهد، برای یک مخزن متوسط ​​این مقدار احتمالاً 3 یا 4 تن است. که وزن زیادی است.

سپتیک تانک ها یا باید از پلاستیک ساخته شده باشند که با حرکت زمین اندکی حرکت کند یا از بتن مسلح ساخته شده و به گونه ای طراحی سپتینپک تانک اجرا شود که در صورت حرکت زمین، مخزن به صورت یکپارچه حرکت کند و یکپارچگی خود را حفظ کند.

طراحی سپتیک تانک

مواد سازنده سپتیک تانک

  • سپتیک تانک باید ضد آب باشد.
  • مخازن سپتیک را می توان از بتن، بلوک های بتنی، پلاستیک تقویت شده با الیاف، پلاستیک با چگالی بالا یا فایبرگلاس ساخته شد.
  • مخازن فلزی زمانی مجاز بودند، اما اکنون مجاز نیستند، زیرا مشخص شد که مخازن فلزی مستعد زنگ زدگی هستند. (در یک زمان مردم از طبل های خالی 55 گالن استفاده می کردند که زنگ زده بودند.)
  • در صورت استفاده یا استفاده از سیستم، مخازن فلزی را تعویض کنید.

اندازه سپتیک تانک

اندازه مخزن سپتیک با تعداد خانوار ها و واحدهای مسکونی رابطه مستقیم دارد.

حداقل اندازه سپتیک تانک 1000 گالن است.

برای مثال حداقل مقدار مورد نیاز برای یک خانه سه خوابه  1000 گالن است. یک خانه چهار خوابه باید مخزنی داشته باشد که حداقل 1250 گالن را در خود جای دهد.

نحوه طراحی سپتیک تانک

یک مخزن سپتیک باید با بافل ها یا سه راهی های ورودی و خروجی مقاوم در برابر اسید، لوله های بازرسی حداقل 6 اینچ در قطر ورودی و خروجی، و منهول دسترسی هنگام طراحی و اجرای سپتیک تانک حداقل 12 اینچ شود.

برای این طراحی ها اغلب از یک مخزن استفاده می شود، اما چندین مخزن را می توان به صورت سری وصل کرد.

مخازن ممکن است یک، دو یا سه محفظه داشته باشند.

مراحل طراحی سپتیک تانک

هنگام ریخته‌گری، دریچه‌های بتن (قالب‌های تخته سه لا) در اطراف فولاد قرار می‌گیرند تا قالب جعبه‌ای شکل آماده برای ریختن بتن در اطراف فولاد ایجاد شود.این قسمت از طراحی سپتیک تانک باید به گونه ای باشد که ضخامت دیوارها 4 اینچ باشد و در هنگام ریختن بتن، لایه ضخیم خوبی از بتن در دو طرف شبکه فولادی وجود داشته باشد تا زنگ زدگی فولاد را متوقف کند.

همچنین باید بستری از شن و ماسه در زیر کف بتنی مخزن وجود داشته باشد تا در هنگام نشستن و حرکت مخزن در زمین، مقداری حرکت امکان پذیر باشد.

لوله های ورودی، انتقال و خروجی PVC با قطر 15 سانتی متر (4 اینچ) برای مخزن باید قبل از ریختن بتن به همراه یک لوله تهویه با قطر 7.5 سانتی متر (3 اینچ) نصب شوند تا گاز بین دو محفظه جریان یابد.

بتن باید به درستی مخلوط شود (مخلوط باید متناسب با شن و ماسه و سایر مواد مورد استفاده طراحی شود، اما اگر این امکان پذیر نیست، 3 قسمت سنگدانه: 2 قسمت ماسه با کیفیت خوب: 1 قسمت سیمان خوب است). آب زیاد نباید اضافه شود (اسلامپ 7 خوب است) تا بتن سخت خوبی به دست آید و در حین ریختن، بتن باید با ویبراتور ارتعاش داده شود تا اطمینان حاصل شود که بتن به درستی متراکم شده است و حفره یا سوراخ هوا ندارد. سنگدانه باید به اندازه ای کوچک باشد که به راحتی بین فولاد و تخته سه لا قرار گیرد.

طراحی سپتیک تانک

همه اینها ممکن است پیچیده به نظر برسند، در واقع دشوار نیست و پیروی از این دستورالعمل های ساده این اطمینان را به شما می دهد  که مخزن خوبی دارید که نشتی یا ترک نخواهد خورد.

سطوح و شیبها در اجرا

هنگام طراحی سپتیک تانک توجه به سطوح بسیار مهم است. لوله ورودی به مخزن که پساب را از توالت شما به مخزن می رساند باید 15 سانتی متر قطر و شیب حداقل 2 درصد (افت 2 سانتی متر در متر) از توالت تا مخزن داشته باشد.

مخزن باید به اندازه کافی عمیق ساخته شود تا این امکان را فراهم کند و قبل از شروع باید با دقت برنامه ریزی شود.

لوله ورودی باید مستقیماً وارد سپتیک تانک شود. بسیاری از پیمانکاران می خواهند برای دسترسی به لوله ورودی درست قبل از ورود به مخزن، منهول های کوچک (که به طور محلی به آنها جعبه کنترل گفته می شود) نصب کنند. این منهول ها یکی از علل شایع انسداد و بو هستند. بهتر است جریان آزاد مستقیم به مخزن داشته باشید.

لوله های ورودی، خروجی و انتقال

اکنون لوله کشی را نصب می کنیم. به موقعیت لوله های ورودی، خروجی و انتقال در داخل مخزن توجه کنید، لوله ورودی بالاتر از لوله خروجی و لوله انتقال کمی از هر دو پایین تر است. این ارتفاعات نسبی مهم هستند. ما می خواهیم یک جریان ملایم تا حد ممکن از طریق مخزن جریان داشته باشد.

منهول و لوله هواکش

اکنون می‌توانیم بالای مخزن را نصب کنیم، یک بار دیگر از دال بتونی مسلح به ضخامت 15 سانتی‌متر (4 اینچ) استفاده می‌شود. رویه دارای یک لوله هواکش فولادی گالوانیزه به قطر 2 اینچ است. در این طراحی لوله بیش از 2 متر ارتفاع دارد تا اجازه دهد هر گازی آزادانه در باد پراکنده شود. به یاد داشته باشید که هنگام کارکرد صحیح، سپتیک تانک نباید بو داشته باشد.

قسمت بالایی این تانک  نیز دارای 2 منهول  است. معمولاً اینها با دوغاب مهر و موم می شوند تا گاز سفت شوند. منهول‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری به کسی اجازه ورود به مخزن را می‌دهند و طوری قرار گرفته‌اند که امکان دسترسی به لوله‌های ورودی و خروجی را برای رفع گرفتگی‌ها فراهم می‌کنند.

منهول‌ها همچنین برای پمپ کردن در مخزن طراحی می شوند، فرآیندی که ممکن است مجبور شوید هر پنج سال یک بار انجام دهید. بسیاری از مخازن بدون درپوش منهول ساخته می شوند اما دارای لوله هایی با قطر 15 سانتی متر (4 اینچ) در قسمت بالایی هستند تا مخزن به بیرون پمپ شود. در این موارد، در صورت لزوم، ورود به مخزن برای تعمیر یا رفع انسداد ممکن نیست.

توجه داشته باشید که روکش های منهول برای آب بندی با سطوح افقی طراحی شده اند. در بعضی جاها متوجه خواهید شد که پیمانکاران ممکن است منهول و روکش‌های آن را با یک مفصل مخروطی به هم بچسبانند. ایجاد اتصالات مخروطی که به درستی جا می گیرند بسیار دشوار است و بنابراین آب بندی آنها دشوار است. سطوح صاف بسیار بهتر هستند. همچنین مطمئن شوید که روکش های منهول دارای دسته های فولادی هستند تا بتوان آنها را بلند کرد.

جمع بندی

سپتیک تانک ها یکی از روش های تصفیه فاضلاب و آب خاکستری هستند که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است. در کنار مزایای این سیستم، طراحی سپتیک تانک و اجرای آنها نکاتی دارد که بی دقتی در آن میتواند نکات مثبتشان را پوشانده و عملکرد آنها را مختل کند. بنابراین سپردن این کار به متخصصین ماهر ضروری است. برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما در پاک پساب اقلیم تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

2 دیدگاه در “ساخت و طراحی سپتیک تانک چگونه انجام می‌شود؟

  1. ارمک گفت:

    مفید بود

    1. ادمین سایت گفت:

      ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp WhatsApp
حساب کاربری من