تخلیه سپتیک تانک چه روشی دارد؟ بهترین زمان تخلیه سپتیک تانک

شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم

(مورد تایید کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)

فهرست مطالب

تخلیه سپتیک تانک چه روشی دارد؟ بهترین زمان تخلیه سپتیک تانک
تخلیه سپتیک تانک چه روشی دارد؟ بهترین زمان تخلیه سپتیک تانک

مدیریت فاضلاب های تولیدی، یکی از چالش های انسان از زمان شهرنشینی و افزایش جمعیت بوده است. رهاسازی فاضلاب تصفیه نشده، خطرات بسیاری را برای جوامع انسانی و اکوسیستم های گیاهی و جانوری به همراه دارد. یکی از راهکارهای مدیریت فاضلاب تولیدی، استفاده از سپتیک تانک میباشد. این تجهیزات، قادر به نگهداری و کاهش ذرات معلق و جامدات فاضلاب هستند و اجازه میدهند فاضلاب خروجی به وسیله چاه جذبی یا زهکشی در زمین، دفع شود. در این مقاله به موضوع تخلیه سپتیک تانک میپردازیم.

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک یکی از اجزای حیاتی یک سیستم فاضلاب است که معمولاً در مناطقی که دسترسی به سیستم های متمرکز تصفیه فاضلاب ندارند استفاده می شود. سپتیک تانک در واقع یک مخزن مدفون است که معمولاً از بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته و برای تصفیه اولیه فاضلاب خانه ها یا ساختمان ها استفاده میشود.

سپتیک تانک چیست؟

ساز و کار سپتیک تانک به این صورت است که ابتدا فاضلاب به مخزن وارد میشود؛ در آنجا مواد جامد قابل ته نشینی با طی شدن زمان مناسب، ته نشین میشوند و لجن را تشکیل می دهند، در حالی که مواد سبک تر مانند چربی و روغن به سمت بالا شناور می شوند و یک لایه روی سطح فاضلاب ایجاد میکنند. با توجه به ایجاد شرایط بیهوازی، باکتری ها تا حدی میتوانند مواد آلی موجود در فاضلاب را تجزیه کنند و به میزان کم باعث تصفیه فاضلاب شوند. مایع تصفیه شده، که به عنوان پساب شناخته می شود، از مخزن خارج می شود و در یک فضای زهکشی روی زمین تخلیه و یا درون چاه جذبی وارد میشود. توجه به این موضوع ضروری است که میزان تصفیه در سپتیک تانک ها به اندازه ای نیست که بتوان پساب را در آب های سطحی تخلیه کرد.

تعمیر و نگهداری منظم، از جمله پمپاژ دوره ای لجن ته نشین شده به بیرون از مخزن ، برای جلوگیری از گرفتگی و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم سپتیک، با حفظ استانداردهای زیست محیطی از اهمیت زیادی برخوردار است.

روش های تخلیه سپتیک چیست؟

افزایش عمق لجن ته نشین شده در کف سپتیک تانک که به مرور زمان رخ میدهد، موجب کاهش کارایی عملکرد ته نشینی و زلال سازی و کیفیت خروجی سپتیک تانک میشود. از سوی دیگر، افزایش ضخامت لایه چربی و روغن که بر سطح فاضلاب درون سپتیک تانک تجمع می یابد، عامل دیگری در کاهش کیفیت جداسازی ذرات جامد و افزایش امکان فرار چربی و روغن در خروجی میگردد.

روش های تخلیه سپتیک چیست؟

تعیین زمان تخلیه سپتیک تانک از دو طریق صورت میگیرد. یک راه به وسیله اطلاعات داده شده از طراح سپتیک تانک است. اگر سپتیک تانک خود را از شرکت های معتبر تهیه کرده باشید، طراح محصول در زمان فروش، اطلاعات کاملی را در خصوص فاکتورهای طراحی سپتیک تانک به شما در قالب دفترچه راهبری، ارائه میدهد. یکی از فاکتورهای موثر در طراحی، مدت زمان لازم برای تخلیه لجن سپتیک تانک میباشد. راه دوم، از طریق بررسی کیفیت فاضلاب خروجی و بازدید سطح فاضلاب از طریق دریچه های بازدید میباشد. ضخامت چربی و روغن شناور شده و کاهش کیفیت فاضلاب خروجی، از نشانه های مهم نیاز به تخلیه لجن و مواد شناور میباشد.

به طور معمول، سپتیک تانک ها برای نگهداری لجن به مدت دو تا پنج سال طراحی میشوند و تعیین دقیق زمان تخلیه سپتیک تانک از طریق دو روش ذکر شده در پاراگراف قبل صورت میپذیرد. عدم تخلیه به موقع سپتیک تانک، موجب کاهش کیفیت پساب خروجی، گرفتگی لوله و اتصالات و افزایش بوی نامطبوع میشود.

تخلیه سپتیک تانک به وسیله استفاده از پمپ های لجنکش صورت میگیرد. این پمپ ها قادر به انتقال لجن و مواد جامد از کف مخازن میباشند. استفاده از نوع خوردکن دار برای جلوگیری از خرابی پمپ توصیه میشود. چنانچه برنامه تصفیه لجن را در پیش دارید، میتوانید لجن پمپاژ شده را به محل تصفیه لجن انتقال دهید. در غیر این صورت، ماشین های لجن کش برای جمع آوری و انتقال لجن سپتیک تانک شما، خدمات رسانی میکنند. اغلب ماشین های لجنکش، پمپ لازم جهت تخلیه لجن را به همراه دارند.

بهترین زمان تخلیه سپتیک تانک چه وقت است؟

تعیین بهترین زمان تخلیه سپتیک تانک به عوامل مختلفی مانند اندازه مخزن، اندازه خانوار، مصرف آب و حجم مواد جامد وارد شده به مخزن بستگی دارد. به طور کلی توصیه می شود که هر 1 تا 2 سال یک بار سپتیک تانک را بررسی و هر 2 تا 5 سال یکبار پمپاژ شود. با این حال، وجود شرایط خاص در بهره برداری از سپیتک تانک ممکن است تعمیر و نگهداری بیشتر را ایجاب نماید.

بهترین زمان تخلیه سپتیک تانک

علاوه بر موارد ذکر شده، وجود نشانه هایی همچون خروج آهسته پساب از سپتیک تانک، وجود صدای نامانوس در لوله ها و انتشار بوی متعفن میتواند به معنای نیاز فوری به تخلیه سپیتک تانک باشد. نگهداری و تخلیه منظم سپتیک تانک، از مشکلات احتمالی جلوگیری می کند و عملکرد موثر سیستم را تضمین می نماید.

چه محیط‌هایی به تخلیه مخزن سپتیک نیاز دارند؟

استفاده از سپتیک تانک در تمام مکان هایی که امکان اتصال به تصفیه خانه های فاضلاب را ندارند، ضروری است. قوانین و دستورالعمل های زیست محیطی، اجازه تخلیه فاضلاب تصفیه نشده را به پذیرنده های طبیعی همچون آب های سطحی و سفره های زیرزمینی نمیدهد. همچنین سپتیک تانک میتواند به عنوان مرحله پیش تصفیه در یک تصفیه خانه فاضلاب مورد استفاده قرار گیرد.

چه محیط‌هایی به تخلیه مخزن سپتیک نیاز دارند؟

در هر دو صورت، استفاده از سپتیک تانک ناگزیر بوده و بالتبع نیازمند تخلیه منظم میباشد. مکان های مختلفی از تجهیزات سپتیک تانک برای پیش تصفیه فاضلاب خود استفاده میکنند که دسترسی به خدمات تخلیه لجن، از مهم ترین نیازهای مصرف کنندگان این محصولات در دوران بهره برداری از سپتیک تانک میباشد. این مکان ها شامل :

  • مجموعه های مسکونی
  • هتل ها
  • بیمارستان ها
  • مراکز تجاری و اداری
  • کارخانجات و صنایع
  • کمپ های تفریحی و نظامی

میباشد. تخلیه منظم و ایمن سپتیک تانک، ضمانت عملکرد موثر این واحد پیش تصفیه را در مدت زمان بیشتری به همراه دارد.

هدف از لایروبی سپتیک تانک

تمام سیستم های تصفیه فاضلاب، از ساده ترین تا پیچیده ترین ، نیازمند عملیات تعمیرات و نگهداری میباشند. انجام دوره ای تعمیر و نگهداری تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب، موجب کاهش هزینه های جاری، حفظ عملکرد موثر و افزایش طول عمر سیستم می شود.

لایروبی سپتیک تانک

لایروبی به عنوان یکی از فعالیت های مربوط به تعمیرات و نگهداری سپتیک تانک بوده و در زمان تخلیه سپتیک تانک صورت میپذیرد. هدف از این کار، پاکسازی دیواره ها و بخش های داخلی سپتیک تانک از وجود لجن و جامدات باقیمانده بر سطح داخلی مخزن و بافل ها میباشد. لایروبی سپتیک تانک اغلب به وسیله یک نفر نیروی کارآزموده و با  ورود به محفظه مخزن از طریق دریچه های بازدید صورت میپذیرد. انجام مرتب لایروبی سپتیک تانک، موجب افزایش عمر مخزن، افزایش کیفیت پساب خروجی و کاهش بوی نامطبوع از مخزن میگردد. توجه به این امر ضروری است که با توجه به فرایند تصفیه اولیه ای که در سپتیک تانک بر مبنای فرایند بیولوژیکی صورت میگیرد، باقی گذاشتن مقداری از لجن در سپتیک تانک به عنوان لجن فعال، موجب حفظ کارکرد تصفیه بیولوژیکی در مراحل بعدی میگردد.

سخن پایانی

در این مطلب توضیح دادیم که روش های تخلیه سپتیک چگونه است. استفاده از سپتیک تانک در مکان هایی که دسترسی به شبکه های جمع آوری فاضلاب وجود ندارد و یا امکان تخلیه فاضلاب در زمین به دلیل جنس خاک و مشکلات مربوط به ذهکشی آن وجود ندارد، ناگزیر است. در این شرایط خرید سپتیک تانک از شرکت های معتبر که این محصولات را منطبق بر ضوابط طراحی و با رعایت قوانین زیست محیطی و تاکید بر ارائه محصولات با کیفیت تولید و عرضه می نمایند، انتخابی آگاهانه و قابل اعتماد می باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و یا خرید سپتیک تانک با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp WhatsApp
حساب کاربری من