پکیج تصفیه آب خاکستری

شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم

(مورد تایید کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)

تغییرات اقلیمی و محدودیت همیشگی منابع آب، ارزش بی اندازه قطرات آب را بیش از هر زمان دیگری به انسان گوشزد می نماید. کاهش حجم آب پشت سدها و استفاده بی رویه از منابع آبی زیرزمینی در کنار افزایش جمعیت، سال هاست اهمیت بازیافت فاضلاب را به عنوان منبعی مطمئن از آب قابل استفاده مطرح کرده است. در این میان تصفیه آب خاکستری که با توجه به روند تولید آن از آلاینده های کم خطرتری برخوردار است، بیش از پیش در مرکز توجه مراجع قانون گذار و دوستداران محیط زیست قرار گرفته است. در ادامه در خصوص اینکه آب خاکستری چیست و تصفیه آن به چه شکل است صحبت خواهیم کرد. در انتها نیز شما را برای خرید پکیج تصفیه آب خاکستری راهنمایی می‌کنیم.

آب خاکستری چیست؟

آب خاکستری را می توان فاضلاب شهری عاری از فاضلاب انسانی نامید. منابع تولید کننده آن شامل خروجی سینک ظرفشویی، حمام، وان حمام، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی می باشد.

تفاوت اصلی میان آب خاکستری و فاضلاب بهداشتی (یا همان فاضلاب سیاه)، در میزان بار آلی آن است. در واقع فاضلاب بهداشتی حاوی مقادیر زیادتری بار آلی در قیاس با آب خاکستری می باشد. آب خاکستری دارای مقادیر کمتری از پاتوژن ها در قیاس با فاضلاب تجمعی یک خانه است که از لحاظ امنیت در مدیریت و سهولت فرایندهای تصفیه، برای استفاده مجدد در مواردی چون فلاشینگ توالت و آبیاری فضای سبز مناسب تر است.

اب خاکستری چیست

سرانه تولید آب خاکستری

تخمین زده شده که هر نفر در روز حدود 150 تا 200 لیتر آب مصرف می‌کند اما مصرف نهان آب ممکن است به چندین برابر آن برسد. بیشتر این آب برای شستشو و نظافت شخصی مصرف و در نهایت تبدیل به فاضلاب می‌شود. برای حل این معضل دانشمندان و محققان راه حل‌های متعددی را برای بازیافت و بهینه سازی مصرف آب در بخش ساختمان ارائه کرده‌اند که در میان آنها می توان بازیافت ” آب خاکستری ” را یکی از موثرترین روش‌ها دانست.

بیش از شصت درصد از حجم فاضلاب خانگی را آب خاکستری تشکیل می‌دهد. با توجه به میزان تولید فاضلاب روزانه هر فرد، سرانه تولید آب خاکستری هر نفر در روز در حدود 90 تا 120 لیتر در روز می باشد. بنابراین ذخیره و بازیافت این منبع آب باعث بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب شیرین شده و حجم فاضلاب را هم کم می‌کند. در نتیجه در صورت استفاده از آب خاکستری به عنوان منبعی برای تامین آب، پتانسیل کاهش مصرف سرانه در حدود 30 تا 50 درصد وجود خواهد داشت.

از آنجایی که فاضلاب خاکستری نزدیک به 50 تا 80 درصد از پساب شهری را تشکیل می دهد، یکی از روش های کاهش اتکای مصارف خانگی به منابع آب سالم بهداشتی و تصفیه شده، بازیابی آب خاکستری است.

مزایای زیست محیطی بازیافت آب خاکستری

مزایای زیست محیطی بازیافت آب خاکستری شامل موارد زیر است :

  • کاهش برداشت آب تازه از رودخانه ها و سفره های آب زیرزمینی
  • کم شدن تاثیرات منفی استفاده از سپتیک تانک ها و هزینه های ناشی از زیرساخت های احداث تصفیه خانه های شهری
  • کاهش مصرف انرژی و آلودگی های شیمیایی ناشی از تصفیه
  • تغذیه آب های زیرزمینی
  • احیای مواد مغذی

مزایای اقتصادی بازیافت آب خاکستری

مزایای اقتصادی بازیافت آب خاکستری شامل موارد زیر است :

  • کاهش نیاز به استفاده از آب شهری. در واقع با مصرف دوباره آب خاکستری، نیاز به استفاده از آب لوله کشی شهری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و سبب کاهش هزینه های مربوط به قبوض می گردد و در افقی دورتر، موجب کاهش فشار بر سیستم آبرسانی شهری خواهد شد.
  • کاهش حجم ورودی فاضلاب به سیستم جمع آوری فاضلاب شهری و تصفیه خانه های شهری. در کل علاوه بر بهره مندی مصرف کنندگان خانگی از مزایای ذکر شده، استفاده مجدد از آب خاکستری، تاثیرات قابل توجهی در توسعه و کاهش هزینه های جوامع شهری خواهد داشت.

بازچرخانی آب خاکستری و طرح های تشویقی دولت

مطابق تصویب نامه هیئت وزیران به شماره 58669/ت53568 هـ به تاریخ 16/5/1396، سازمان برنامه و بودجه و تمامی دستگاه های ذیربط مکلف به تهیه و خرید سیستم های بازچرخانی آب در تمامی مراکز زیرمجموعه دولتی گردیده اند. همچنین مقرر گردید در صورت نصب تاسیسات بازچرخانی آب و جمع آوری باران در ساختمان ها در شهرها و روستاهای کشور، شرکت های آب و فاضلاب شهری مکلفند پس از تایید نصب تجهیزات مذکور و کنترل مستمر آن، نسبت به تخفیف بیست درصدی کارمزد دفع فاضلاب اقدام نمایند.

روش های مختلف برای جمع آوری آب خاکستری چیست؟

در ادامه به معرفی راه‌هایی که برای جمع آوری آب خاکستری وجود دارد می‌پردازیم:

1. جمع آوری دستی

آب خاکستری از لباسشویی، آشپزخانه یا آب حمام جمع آوری می شود. سیستم‌های جمع‌آوری آب خاکستری از دستی تا کاملاً خودکار متفاوت هستند و سیستم‌های دستی ساده‌ترین نوع هستند و کمترین هزینه نگهداری را دارند. سیستم های دستی به چیزی بیش از یک سطل برای جمع آوری آب خاکستری نیاز ندارند. پس از جمع آوری، اتصال به پکیج تصفیه آب خاکستری صورت میگیرد.

2. لوله کشی ساده

دومین سیستم جمع آوری آب خاکستری که پیچیده تر است، یک ارتباط خودکار بین ماشین لباسشویی و حیاط و فضای سبز ایجاد می کند. این سیستم از اتصالات لوله کشی بین لوله تخلیه فاضلاب ماشین لباسشویی و چمن و گیاهان استفاده می کند. در این روش، آب از طریق لوله های زیرزمینی به داخل حیاط می ریزد و در آنجا به سیستم تصفیه آب خاکستری متصل می شود.

این روش جمع آوری آب خاکستری، هزینه پایینی دارد اما برای اطمینان از اینکه لوله کشی با باقیمانده مواد شوینده، مسدود نمی شود نیاز به نگهداری دارد. این نوع سیستم را میتوان شخصاٌ و با آموزش مختصر به اضافه تجهیزات مورد نیاز مانند لوله های شلنگ و اتصالات ساخت.

3. فاضلاب و لوله کشی یکپارچه

سیستم سوم جمع آوری آب خاکستری، شامل ادغام لوله کشی کل خانه در یک سیستم جمع آوری آب خاکستری است. این سیستم ها گران ترین و سخت ترین گزینه های موجود هستند و همچنین نیاز دارند که افراد حرفه ای را برای اطمینان از اینکه کار به درستی انجام می شود استخدام کرد.

این سیستم ها معمولاً زهکشی حمام، لباسشویی و آشپزخانه را به سیستمی متصل می کنند که آب خاکستری را در مخزن جمع آوری می کند. آب معمولاً باید ظرف 24 ساعت پس از جمع آوری به مخزن تصفیه وارد شود تا از رشد باکتری ها به میزان زیاد که باعث ایجاد بوی بد می شود جلوگیری شود. در انتها، آب را می توان با کلر یا ید تصفیه کرد تا امکان ذخیره سازی طولانی تر فراهم شود.

برخی از سیستم‌ها حتی می‌توانند امکان ادغام آب خاکستری را با لوله‌کشی توالت فراهم کنند تا اطمینان حاصل شود که توالت با آب شیرین شستشو نمی‌شود. برخی از سیستم‌ها همچنین می‌توانند با یک کلید قطع اضطراری همراه باشند تا اطمینان حاصل شود که در صورت خرابی سیستم، جریان برگشتی به لوله‌کشی اصلی آب شیرین وجود ندارد. مقدار لوله کشی و پمپاژ درگیر در این پیچیده ترین سیستم ها به این معنی است که آنها به دلیل باقیمانده صابون در معرض مسدود شدن هستند. بنابراین نسبت به سایر سیستم ها به نگهداری بیشتری نیاز دارند.

سیستم آب خاکستری چگونه کار می کند؟

طرح کلی تصفیه آب خاکستری شامل سه بخش اساسی به شرح زیر است:

  • جمع آوری آب خاکستری
  • تصفیه و نگهداری پساب خاکستری
  • استفاده از پساب خاکستری تصفیه شده

1. جمع آوری آب خاکستری چیست ؟

آب خاکستری را می توان از سینک، حمام یا ماشین لباسشویی با استفاده از حوضچه یا لوله کشی جمع آوری کرد. مشکلی که در این مورد ایجاد می شود، انواع شوینده های مورد استفاده است. برخی از مواد شوینده دارای یک ماده شیمیایی قوی هستند که می تواند به مرور زمان به سیستم لوله کشی آسیب برساند. توصیه می شود از شوینده های ارگانیک استفاده کنید زیرا احتمال آسیب کمتری دارند.

برای جمع آوری آب خاکستری، استفاده از لوله کشی توصیه می شود زیرا به نگهداری کمتری نیاز دارد و فرد را به اندازه جمع آوری دستی سطل خسته نمی کند. این سیستم همچنین می تواند از پمپ ها برای انتقال آب به محل های جمع آوری استفاده کند. این مسئله، امکان ذخیره سازی فاضلاب را در زمانی که سیستم تصفیه در حال کار نیست فراهم می کند. مشکل این سیستم این است که پمپ ها ممکن است در طول زمان تحت تأثیر مواد شیمیایی موجود در آب خاکستری قرار گیرند.

2. نگهداری و تصفیه آب خاکستری چیست ؟

آب خاکستری معمولاً پس از مرحله قبل، در یک مخزن ذخیره سازی جمع آوری می شود و برای اطمینان از عدم ایجاد بوی بد، کمتر از 24 ساعت نگهداری شود. همچنین توصیه می‌شود اگر قصد دارید آب را برای مدت طولانی‌تری ذخیره کنید، آب را با کلر یا ید تصفیه کنید تا مطمئن شوید که آب ذخیره‌شده بوی بدی تولید نمی‌کند. برای استفاده ایمن از آب خاکستری باید سطحی از تصفیه بر روی آن انجام گردد که در مقاله های تصفیه آب خاکستری درباره آن صحبت خواهیم کرد.

3. استفاده از آب خاکستری چیست ؟

بهتر است که اب خاکستری تصفیه شده هم برای شست و شوی توالت ها و پر کردن فلاش تانک استفاده شود و هم برای آبیاری فضای سبز. آب را می توان از طریق نیروی جاذبه یا پمپ ها منتقل کرد، اما در حالت ایده آل، باید راهی برای هدایت آب به مسیر معمولی فاضلاب در صورت عدم نیاز وجود داشته باشد. همچنین در صورت خرابی سیستم باید یک روش قطع اضطراری برای جلوگیری از برگشت آب خاکستری به سیستم های آب شیرین وجود داشته باشد.

اب خاکستری

 

کاربرد های پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب خاکستری چیست ؟

  • آبیاری فضای سبز
  • پرکردن فلاش تانک
  • آب مورد نیاز برای برج های خنک کننده
  • شستشوی محوطه
  • کارواش
  • و سایر مصارف غیر شرب

تجارب استفاده مجدد از آب خاکستری

در بسیاری از کشورهای جهان که با کمبود آب مواجه شده اند، از آب خاکستری به عنوان یک منبع غیر متعارف آب استفاده می شود . در زیر به معرفی چند کشور که از نظر مطالعاتی و اجرایی به استفاده مجدد از آب خاکستری پرداخته اند اشاره شده است:

֎ آمریکا

ایالت کالیفرنیا برای اولین بار قانون استفاده از آب های خاکستری را تدوین کرد. این قانون که در سال 1992 تصویب شد، تجویز کرده لوله کشی منازل و فاضلاب ها به شیوه ای انجام شود که امکان استفاده از پساب ها فراهم شود . البته این قانون بسیار سخت گیرانه بود و فقط اجازه می داد که بخش کوچکی از پسابها را فقط برای آبیاری گیاهان در خارج از خانه استفاده کنند. از سال 1992 تا سال 2009 انواع سیستم های استفاده وسیع تر از آب خاکستری غیرقانونی بود.

֎ استرالیا

در استرالیا در مطالعاتی در سال 1994 – 1997، پتانسیل استفاده مجدد از آب خاکستری مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر این می‌باشد که با استفاده مجدد از آب خاکستری، به میزان قابل توجهی ذخیره آب صورت می گیرد که حفظ منابع موجود آب و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد.

֎ قبرس

جزیره قبرس در سال 1999 اولین قدم را در پرداخت کمک هزینه مالی به خانوارهایی که می خواهند سیستم های استفاده مجدد از آب خاکستری جهت آبیاری و سیفون توالت را نصب کنند، برداشت . استفاده از سیستم اب خاکستری در هتل ها و ورزشگاه ها نیز مجاز است .

֎ اروپا

در اروپا در سال 2001 مطالعات و آزمایشاتی بر روی تصفیه آب خاکستری جهت استفاده در سیفون توالت انجام شده که در آن تخمین زده شده است که حدود 150 دستگاه آب خاکستری در کشور راه اندازی شد. از فیلتراسیون و گندزدایی جهت افزایش کیفیت آب به منظور رسیدن به استاندارد لازم استفاده شده است.

֎ ژاپن

در کشور ژاپن، تعداد موارد استفاده از سیستم‌های بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان‌ها رو به افزایش است. به‌طوری‌که این تعداد از ۱۸ مورد در سال ۱۹۶۹ به ۱۰۴ مورد در سال ۲۰۱۰ رسیده است و تعداد کل پروژه‌های استفاده مجدد از آب خاکستری در ساختمان‌ها از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۰ برابر سه‌هزارو ۶۵۴ مورد بوده است. در یکی از پروژه‌های موفق توکیو که به‌ منظور استفاده مجدد از آب خاکستری در یک مجتمع شامل ساختمان اداری، هتل، مراکز فرهنگی و تجاری انجام شده است، سالانه ۳۴۵ هزار مترمکعب پساب تصفیه‌شده حاصل می‌شود که از این مقدار، ۲۳۰ هزار متر مکعب برای مصارف آبیاری فضای سبز و سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته و مابقی سرریز می‌شود.

در یک پروژه موفق دیگر که در یک هتل در توکیو انجام شده است، سالانه ۲۱۹ هزار مترمکعب آب خاکستری تصفیه‌شده به دست می‌آید که ۳۶ هزار مترمکعب آب آشامیدنی به آن اضافه شده و در مجموع سالانه ۲۵۵ هزار مترمکعب برای مصارف سرویس‌های بهداشتی، آبیاری فضای سبز و کارواش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌در کشورهای عربی، افزایش تنش و بحران آبی و تغییرات آب‌وهوایی، منجر به جست‌وجوی روش‌های کارآمد مصرف منابع آبی و تأمین آب از طریق فاضلاب تصفیه‌شده (به‌ویژه برای بخش کشاورزی) ‌ شده است. مقدار کل آبی که از آب خاکستری تصفیه‌شده به دست می‌آید و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد، در حدود ۲.۱۷ کیلومترمکعب در سال برآورد شده است.

در این مقوله، مصر، سوریه، امارات متحده، سرزمین های اشغالی و عربستان جزء بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان در منطقه محسوب شده و در حدود ۷۵ درصد از حجم آب مورد استفاده مجدد را به خود اختصاص می‌دهند. ‌

استفاده آب خاکستری در مصرف انرژی چیست ؟

آب خاکستری و مصرف انرژی

تأثیر مصارف گسترده آب خاکستری بر انرژی هنوز به طور جامع ارزیابی نگشته است. مصرف انرژی بایستی توسط فاکتورهایی چون میزان انرژی لازم برای ذخیره، میزان انرژی مورد نیاز برای زیرساخت های پیشرو و مقدار انرژی سیستم آب خاکستری شامل تصفیه و انتقال آن ارزیابی شود. میزان مصرف انرژی سیستم تصفیه و استفاده مجدد، متناسب با افزایش کیفیت آب حاصله و فاصله از منبع پساب بالا می رود. زیرساخت های سیستم نیز چنانچه وسیع باشند، هزینه بیشتری را متحمل می کنند؛ در طرف مقابل کاهش مصرف آب و هزینه اتفاق خواهند افتاد.

به عنوان مثال چنانچه یک واحد ساختمانی از آب خاکستری استفاده مجدد نماید، به طور هم زمان تقاضای آب و تولید فاضلاب آن نیز کاهش می یابد و این بدین معناست که واحد ساختمانی علاوه بر عدم نیاز به ساخت لوله کشی عظیم برای ذخیره افزایش تقاضای آب، در هزینه های ناشی از دفع فاضلاب هم کاهش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با استفاده مجدد از آب خاکستری، هزینه ها بصورت دو جانبه کاهش می یابد.

استفاده آب خاکستری در ساختمان سبز چیست ؟

با توجه به کمبود منابع آب آشامیدنی، نیاز به انجام راهکارهای دقیق و اصولی در زمینه حفظ و نگهداری از منابع آبی باقی مانده، بیشتر از گذشته احساس می شود. یکی از این راهکارها، بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان ها است. این ساختمان ها تحت عنوان ساختمانهای سبز یا سازگار با محیط زیست معرفی می شوند. در این ساختمان ها برای جلوگیری از هدر رفت بخش زیادی از منابع آب شیرین، از آب های خاکستری برای اموری مثل آبیاری فضاهای سبز، سیفون توالت و ساختمان های نیازمند رطوبت بالا همچون گلخانه ها استفاده می شود. سیستم هایی که جهت استفاده مجدد از آب خاکستری در این گونه ساختمان ها، مورد استفاده قرار می گیرند، شامل سیستم تصفیه اولیه و تصفیه ثانویه می باشند.

استفاده آب خاکستری در ساختمان سبز

این سیستم برای ساختمانهای سبز کاملاً اقتصادی و به صرفه بوده و از شبکه آبیاری سطحی می توان در آن ها استفاده نمود. همچنین در سیستم تصفیه ثانویه، روغن، چربی و ذرات جامد بیشتری نسبت به روش اولیه حذف می شود و علاوه بر شبکه آبیاری سطحی، میتوان شبکه آبیاری زیرزمینی را هم در این روش مورد استفاده قرار داد.

استفاده آب خاکستری در طراحی معماری چیست ؟

در عصری که بحران انرژی و منابع موجود با شتابی که در جهان دارد، به ویژه منابع آبی در حال نابودی است، برای تداوم زندگی، به منابع تجدیدپذیر و سالم جایگزین آب شیرین طبیعی نیاز جدی وجود دارد. پیشینه آب نشان می دهد انسان، اولین آثار معماری خود را کنار نهرها و آب بنا کرده است و معماری و آب جدا از هم نبوده اند.

طراحی معماری بیانگر فرهنگ معماری معاصر جامعه امروز ماست. بر اساس نوع معماری و چگونگی ساخت آن به عنوان یک پدیده فرهنگی و تکنولوژیک شکل دهنده فرهنگ معماری امروز می باشد. شرایط زندگی و فرهنگ اشتباه جامعه، باعث هدر رفتن منابع زیاد انرژی، مخصوصاً منابع طبیعی آب شیرین شده است. از آنجایی که جمعیت موجود در جهان نیازمند آب هستند و خشکسالی در جهان در حال افزایش است، تقاضای بازیافت آب افزایش می یابد. برای صرفه جویی در منابع آبی طبیعی، می بایست از آب های خروجی فضاها بهره برد که به آنها آب های بازیافتی هم می گویند.

آب خاکستری حاصل از حمام، ظرفشویی و لباسشویی تقریباً 50 تا 80 درصد فاضلاب تولیدی در جوامع مختلف را تشکیل می دهد. در طراحی معماری، برای اینکه از آب با منابع طبیعی کمتر استفاده شود ، باید از بازیافت آب های خروجی و یا پساب های جمع آوری شده استفاده کرد و با طراحی معماری در فضاهای دیگر بهره برد مانند:

  • محوطه فضاهای شهری عمومی و فضاهای خصوصی
  • پارک های گردشگری و فضاهای تفریحی
  • فضاهای سبز، باغ ها و مزارع کشاورزی
  • استفاده مجدد برای شستشوی محوطه و ماشین
  • استفاده در سرویس ها، آب گرمکن و سیستم گرمایش و سرمایش

پکیج تصفیه آب خاکستری شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم

بهره گیری از تجارب برآمده از پژوهش های آزمایشگاهی با تکیه بر تجارب گذشته، پکیج تصفیه آب خاکستری شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم را به یکی از قدرتمند ترین سیستم های موجود در بازار پکیج تصفیه فاضلاب تبدیل کرده است. طراحی تلفیقی این پکیج برپایه فرایند های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی، راندمان تصفیه آلاینده های آب خاکستری را به طرز چشمگیری افزایش داده و حذف 99 درصدی دترجنت در آب خاکستری که یکی از معضلات تصفیه این نوع فاضلاب می باشد را میسر نموده است. طراحی فیلتراسیون پیشرفته در مراحل آخر تصفیه، احتمال ایجاد بو یا تکثیر میکروارگانیسم ها پس از تصفیه را منتفی نموده و همچنین گندزدایی پیشرفته با به کار گیری سیستم اتوماتیک کلرزنی و اشعه UV به صورت توامان، حذف کامل باکتری، ویروس و هرگونه میکروارگانیسم احتمالی به جا مانده از مراحل پیشین را به صفر میرساند.

راندمان این پکیج تلفیقی تصفیه، بسیار بالا بوده و قابلیت استفاده از خروجی آن برای تمامی مصارف بازچرخانی آب خاکستری را فراهم کرده است.

پکیج تصفیه آب خاکستری چیست؟

بر اساس تعریف جهانی به همۀ پساب هاي تولید شده درخانه به جز فاضلاب توالت، آب خاکستري گفته میشود. ماهیت آب خاکستری که استحصال شده از فعالیت‌های معمول روزانه نظیر رخت‌شویی، شستشوی ظروف و حمام کردن است، از مواد شیمیایی و دترجنت ها است. آب خاکستری، تفاوت هایی با آب سیاه (گندآب فاضلابی) دارد. در واقع میزان میکروب ها و مواد خطرناک آن به مراتب کمتر بوده و به عنوان مثال آمونیاک در آب خاکستری حدود 0.1 آب سیاه است. همچنین پاتوژن ها و میکروارگانیسم های کمتری در آب خاکستری یافت میشوند و مقدار کم موجود هم حاصل شستن میوه یا دست های آلوده در روشویی است.

پکیج تصفیه آب خاکستری در واقع یک مجموعه ای در مقیاس کوچکتر از تصفیه خانه های شهری بخصوص جهت استفاده در جوامع کوچک برای تصفیه آب خاکستری و استفاده مجدد از آن است.

پکیج تصفیه آب یا فاضلاب خاکستری دارای مزایای بسیاری می باشند، از جمله:

  • صرفه جویی در مصرف آب به جهت بازگردانی آب خاکستری و استفاده مجدد از آن در چرخه مصرف
  • کاهش فشار به سیستم‌هاي تصفیه فاضلاب به جهت تصفیه آب خاکستری در محل و عدم نیاز به عبور از شبکه جمع آوری فاضلاب و عدم انتقال به تصفیه خانه فاضلاب شهری
  • امکان تصفیه آب خاکستری در محل به جهت پرتابل بودن و فضاگیری کم پکیج های تصفیه
  • رشد و نمو بهتر گیاهان به این جهت که آب خاکستري غنی از مواد مغذي، پتاسیم و نیتروژن است و براي گیاهان یک کود آلی به شمار می آید.
  • نصب آسان در محل پروژه
  • کاهش آلودگی منابع خاکی و محیط زیست (کاهش تخلیه پساب درآبهاي سطحی و زیرزمینی)

استفاده از پکیج تصفیه آب خاکستری و بازگردانی و استفاده مجدد از آن به مشکل کمبود آب و خشکسالی کمک بسزایی کرده است و روز به روز موضوع بازیافت آب خاکستری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری چیست؟

امروزه اجرای طرح های بازیافت فاضلاب خاکستری و ساخت پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری کاربردهای بسیاری در زمینه های مختلف دارد، به عنوان مثال:

  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در هتل ها و اقامتگاه ها
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در مدارس و مجتمع های آموزشی
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در منازل، مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در تأمین آب غیر شرب در جوامع کوچک و بزرگ
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری جهت تأمین آب موردنیاز کارواش و شستشوی ماشین
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری جهت تأمین آب موردنیاز فلاش تانک در سرویس‌های بهداشتی
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در تأمین آب موردنیاز سازمان آتش‌نشانی
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در مراکز تفریحی و گردشگری
  • استفاده از پکیج فاضلاب خاکستری در کشاورزی و آبیاری فضای سبز و ...

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

در طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری، بخش‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. طراحی واحدهای مختلف بسته به اینکه از خروجی پکیج تصفیه به چه منظوری استفاده خواهد شد، متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال اگر از فاضلاب خاکستری پس از تصفیه به منظور مصارف بهداشتی (شستشو، استحمام و ...) استفاده شود نیاز به فرایند، واحدها و استانداردهای سختگیرانه تری نسبت به استفاده جهت مصارف آبیاری فضای سبز است. لکن به طور کلی یک پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • کانال ورودی فاضلاب خاکستری
  • واحد تصفیه فیزیکی (آشغال‌گیری، ته‌نشینی و ...)
  • واحد تصفیه بیولوژیکی (تصفیه بی‌هوازی، هوازی و ...)
  • واحد گندزدایی و ضدعفونی (کلرزنی، ازن زنی یا لامپ UV)
  • واحد فیلتراسیون (فیلترهای شنی، کربنی، جامبو و ...)

مزایای استفاده از پکیج تصفیه آب خاکستری

  • راندمان بالا در حذف LAS و دترجنت ها
  • سیستم کاملا اتوماتیک با کمترین نیاز به اپراتوری
  • راندمان بالا در حذف نیتروژن و فسفر
  • تلفیق هم زمان سه فرایند موثر در تصفیه آب خاکستری جهت ایجاد بالاترین راندمان تصفیه
  • طراحی سیستم برگشت لجن به فاز بیهوازی جهت انجام فرایند نیتریفیکاسیون و دنیتریفیکاسیون
  • عدم امکان فرار لجن به دلیل طراحی فیلتراسیون پیشرفته در مرحله آخر تصفیه
  • کیفیت ثابت پساب خروجی
  • عدم استفاده از مواد شیمیایی
  • هزینه پایین نگهداری
  • عدم ایجاد بوی نامطبوع در فلاش تانک ها بدلیل حذف کامل میکروارگانیسم ها درروند تصفیه
  • قابلیت اجرا برای احجام کم
  • قابلیت دفن
  • گارانتی یکساله

قیمت پکیج تصفیه آب خاکستری

تعیین قیمت پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
 
  • جنس بدنه پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری (پلی اتیلن، فلز، کامپوزیت و ...)
  • کیفیت فاضلاب خاکستری ورودی (آنالیز کیفی فاضلاب خاکستری)
  • میزان فاضلاب خاکستری تولیدی در شبانه روز
  • هدف از تصفیه و استاندارد خروجی مد نظر
  • برند و نوع تجهیزات مورد استفاده در ساخت پکیج و ...
به همین جهت برای اطلاع از قیمت پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری و برآورد دقیق فنی و مالی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

خرید پکیج تصفیه آب خاکستری

همان‌طور که در بخش قبلی صحبت کردیم، قیمت پکیج‌ تصفیه فاضلاب خاکستری به عوامل مختلفی از جمله میزان فاضلاب، جنس بدنه پکیج و سایر عوامل بستگی دارد؛ بنابراین جهت خرید پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری باید به این نکات توجه داشت و با تیم باتجربه و متخصص در این زمینه همکاری نمود.
شرکت پاک پساب اقلیم با دارا بودن چندین سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای پکیج‌های تصفیه فاضلاب خاکستری آماده پاسخگویی به سؤالات شما جهت خرید پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری است.

چگونه یک پکیج تصفیه آب خاکستری بخریم؟

1- تعداد افراد ساکن در مجموعه را برآورد کنید.

2- هدف از بازیافت آب خاکستری را تعیین کنید. ( استفاده در فلاش تانک، آبیاری فضای سبز، …)

3- با ما تماس بگیرید.

[yasr_visitor_votes size="medium"]

5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه در “پکیج تصفیه آب خاکستری

  1. طالقانی گفت:

    سلام
    سیستم های شما تصفیه بیولوژیکی هست یا شیمیایی؟ و اینکه هزینه نگهداری و بهره برداریش چجوره؟

    1. ادمین سایت گفت:

      سلام.
      سیستم تصفیه آب خاکستری شرکت پاک پساب اقلیم بر پایه فرایند های بیولوژیکی استواره. در بخش گندزدایی یکی از روش های پر کاربرد، استفاده از کلر هست و در این سیستم هم به فراخور مشخصات فاضلاب، از این روش استفاده میشه.
      هزینه نگهداری و بهره برداری این سیستم بسیار محدود هست اما یک عدد کلی نمیشه اعلام کرد و باید مورد به مورد، متناسب با مشخصات سیستم، برآورد و اعلام بشه.

      1. سجاد گفت:

        سلام وقت بخیر با توجه به کلر زدن، آیا برای فضای سبز که درختان میوه داره . این آب مفید هست یا نه؟؟
        هزینه برای یک خانواده ۵ نفره چقدر میشود

        1. ادمین سایت گفت:

          سلام. کلر ماده ای هست که پس از مدت زمانی، از آب خارج میشه. در واقع پس از کلرزنی و پیش از رسیدن آب به ریشه گیاه، کلر از اون خارج میشه؛ هرچند که میزان کلر تزریقی به پساب هم بر اساس ضوابط صورت میگیره و مشکلی برای آبیاری کشاورزی و باغداری نداره.
          در خصوص اعلام هزینه، لطف کنید سوالتون رو به شماره 09022257250 واتس کنید یا پیامک بزنید تا در اسرع وقت، خدمتتون پاسخ داده بشه.

  2. علی گفت:

    برای سفارش پکیج باید چیکار کنیم؟ و این که از کجا بدونیم چه پکیجی برامون مناسبه؟

    1. ادمین سایت گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برای سفارش پکیج لطفا به شماره 09022257250 پیام ارسال کنید و از این طریق مشاوره‌های لازم رو دریافت کنید تا پکیج مناسبتون رو انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *