تصفیه فاضلاب به روش SBR چیست ؟

شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم

(مورد تایید کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)

فهرست مطالب

تصفیه فاضلاب به روش SBR چیست ؟

فهرست مطالب

تصفیه فاضلاب به روش SBR چیست ؟

تصفیه فاضلاب به روش SBR یا Sequencing Batch Reactor سیستمی است که برای تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری استفاده می شود. SBR از فرآیند لجن فعال، پر کردن و کشیدن در یک مخزن برای دستیابی  به چندین فرآیند بیولوژیکی از جمله تصفیه هوازی و بیهوازی استفاده می کند. از این سیستم در موارد زیادی برای تصفیه انواع فاضلاب استفاده می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص تصفیه فاضلاب به روش SBR اطلاعات جامعی را کسب کنید.

سیستم SBR چیست؟

در واقع این سیستم ها (SBRs)، که به عنوان راکتورهای ناپیوسته متوالی نیز شناخته می شوند، سیستم های لجن فعال هستند که در تصفیه فاضلاب به کار می روند. سیستم های SBR ، ارتقاء یافته سیستم های لجن فعال معمولی هستند که با ادغام عملکردهای جداگانه در یک سیستم تصفیه واحد، عملکرد را بهینه کرده است. اجزای استاندارد SBR معمولاً شامل حوضچه راکتور، مکانیسم تخلیه لجن، تخلیه پساب و سیستم کنترل فرآیند است. این سیستم تفاوت های قابل توجهی با تصفیه فاضلاب به روش MBR دارد.

سیستم SBR چیست؟

فرآیند راکتور ناپیوسته متوالی (SBR) یکی از محبوب ترین فن آوری های تصفیه بیولوژیکی است که برای تصفیه فاضلاب شهری و فاضلاب صنایع مختلف از جمله پالایشگاه ها و کارخانه های پتروشیمی استفاده می شود.

تصفیه فاضلاب به روش SBR چگونه کار می کند؟

چهار مرحله اصلی برای فرآیند SBR وجود دارد.

  1. شارژ: فاضلاب ابتدا به اولین محفظه نگهدارنده می رود، جایی که مواد جامد فیلتر می شوند. از آنجا، فاضلاب به مخزن SBR هدایت می شود.
  2. هوادهی: تصفیه بیولوژیکی توسط میکروارگانیسم ها اکنون در مخزن SBR انجام می شود. “لجن فعال” یا بیومس، نقش اصلی را در تجزیه مواد آلی و تصفیه فاضلاب بر عهده دارد.
  3. مرحله استراحت: در مرحله استراحت، مواد جامد فرصت ته نشینی به وسیله نیروی جاذبه در کف مخزن را پیدا میکنند. این مرحله اجازه میدهد تا یک منطقه آب زلال تر در بالای مخزن SBR تشکیل شود.
  4. خروج آب زلال: فاضلاب تصفیه شده اکنون به مراحل دیگر تصفیه منتقل و یا به شیوه ای امن در محیط زیست تخلیه میشود. پس از آن، لجن از مخزن دوم به مخزن اول برگشت داده می شود.

فناوری SBR ، راه حلی مقرون به صرفه و کارکردی آسان را ارائه می دهد که از نظر مکانیکی ساده، انعطاف پذیر و جمع و جور است، در حالی که به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد.

چرا تصفیه فاضلاب به روش SBR ؟

SBRها مشابه سایر سیستم‌های لجن فعال عمل می‌کنند. تنها تفاوت قابل توجه این است که تمام فرآیندهای تصفیه را از داخل یک مخزن انجام می‌دهند. بر خلاف سیستم های لجن فعال معمولی، SBR ها پس از پر شدن راکتور، فاضلاب ورودی را پیوسته دریافت نمی‌کنند.

SBR ها اجزای متعدد موجود در سیستم های لجن فعال معمولی را حذف می کنند که شامل پمپ های لجن فعال برگشتی و لجن اولیه می‌شود. اپراتور تصفیه خانه فقط بر روی یک لجن در سیستم SBR برای هر دسته فاضلاب تصفیه شده تمرکز می کند و انعطاف پذیری و کنترل بیشتری بر فرآیندهای تصفیه دارد.

چرا تصفیه فاضلاب به روش SBR ؟

این فناوری چندین مزیت عملیاتی و عملکردی نسبت به ASP (لجن فعال معمولی) معمولی ارائه می دهد. فرآیند SBR تمام عملکردهای یک تصفیه خانه لجن فعال معمولی (حذف بیولوژیکی آلاینده ها، جداسازی جامد/مایع و خروج پساب تصفیه شده) را با استفاده از یک حوضچه با حجم متغیر در یک حالت عملیات متناوب انجام می دهد که نیاز به زلال سازهای نهایی را برطرف می کند. عملکرد سیستم SBR مقرون به صرفه است و علاوه بر اینکه سیستمی انعطاف پذیراست قابل اطمینان هم هست. همچنین با این سیستم می‌توان افزایش حجم لجن را که یک مشکل رایج در فرآیندهای مرسوم و سایر سیستم‌های لجن فعال است، کنترل کرد.

کاربردهای یک سیستم SBR

SBR ممکن است برای حذف آلاینده ها از جمله COD، BOD، آمونیاک، نیترات و فسفر استفاده شود. پس از تکمیل چرخه ها، پساب تصفیه شده ممکن است جهت مصرف مجدد به کار گرفته و یا مستقیما به محیط تخلیه شود. عملکرد فرآیند SBR به دلیل ابزار دقیق و کنترل هایی که در هر سیستم گنجانده شده، ساده شده است. هر فرآیند بیولوژیکی و ته نشینی نظارت می شود و می توان آن را از راه دور کنترل کرد تا از تصفیه کارآمد در هر چرخه اطمینان حاصل شود.

کاربردهای یک سیستم SBR

در کاربردهای صنعتی معمولاً SBR ها را در شرایطی به کار میبرند که بار هیدرولیکی متغیری وجود دارد. با این حال، SBR ها به کمترین فضای ذخیره سازی در مقایسه با سیستم های لجن فعال معمولی نیاز دارند. به این ترتیب، مسئول تأسیسات ممکن است SBR ها را با راکتورهای اضافی برای ایجاد سیستم های ترکیبی پیشرفته در صنایع مختلف نیز ترکیب بکند.

این فناوری راه حلی مقرون به صرفه با کارکرد آسان را ارائه می دهد که از نظر مکانیکی ساده، انعطاف پذیر است. قادر به تصفیه انواع پساب ها مانند فاضلاب شهری، فاضلاب بیمارستانی و صنعتی است.

مزایا و معایب تصفیه فاضلاب به روش SBR

این سیستم مانند هر سیستم دیگری در اجرا و عملکرد مزایا و معایبی دارد.

֎ مزایای تصفیه فاضلاب به روش sbr

این سیستم کاربردهای شهری و صنعتی دارد  و تمام فرآیندهای بیولوژیکی از جمله تصفیه و ته نشین شدن در یک مخزن واحد رخ می دهد و با کاهش هزینه های نصب و راه اندازی سیستمی مقرون به صرفه است. کارکرد و نگهداری آسانی داشته و اتوماسیون کامل و نظارت از راه دور برای این سیستم ممکن است. با کاهش موثر BOD/COD سیستمی پرکاربرد بوده و و امکان توسعه و ارتقاء سیستم، موجب محبوبیت این سیستم ها شده است. مدیریت فاضلاب هایی که تغییرات قابل توجه حجمی در طی روز دارند، از دیگر مزایای استفاده از سیستم SBR است. همین دلایل، باعث شده تا از این سیستم در معماری سبز نیز استفاده بشود.

֎ معایب سیستم تصفیه فاضلاب به روش sbr

SBR ها دارای معایبی در مقایسه با سیستم های لجن فعال معمولی هستند، از جمله هزینه های بالا، تعمیر و نگهداری پیچیده تر و نیاز به اپراتور با توانایی تخصصی بالاتر در دوران بهره برداری.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی سیستم تصفیه فاضلاب به روش sbr پرداختیم و مزایا و معایب آن را برشمردیم. استفاده از SBR ها در شرایطی که تغییرات قابل توجهی در حجم فاضلاب ورودی به دستگاه تصفیه وجود دارد، توصیه میشود. شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم، پیشرو در حوزه تصفیه و بازیافت فاضلاب، پکیج تصفیه فاضلاب SBR را متناسب با شرایط فاضلاب ورودی و استانداردهای مورد نیاز در خروجی با قیمت مناسب و ضمانت کیفیت محصول ارائه می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp WhatsApp
حساب کاربری من