روش های بازیافت آب و فاضلاب و کاربرد آن

شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم

(مورد تایید کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)

فهرست مطالب

بازیافت آب

فهرست مطالب

روش های بازیافت آب و فاضلاب و کاربرد آن

در طی فرآیندهای استفاده مجدد از آب (که معمولاً به عنوان بازیافت آب یا احیای آب نیز شناخته می شود) آب را از منابع مختلف بازیابی می کند و سپس آن را برای اهداف مفیدی مانند کشاورزی و آبیاری، تامین آب آشامیدنی، پر کردن آب های زیرزمینی، فرآیندهای صنعتی و احیای محیط زیست تصفیه می کند و مجدداً از آن استفاده می کنند. بازیافت آب می تواند جایگزین هایی برای منابع آب موجود باشد و برای افزایش امنیت، پایداری و انعطاف پذیری آب مورد استفاده قرار گیرد.

بازیافت آب به چه صورتهایی انجام میشود؟

۱- به صورت برنامه ریزی شده

۲- برنامه ریزی نشده

بازیافت آب برنامه ریزی نشده به موقعیت هایی اطلاق می شود که در آن منبع آب یک منطقه از آب استفاده شده قبلی تشکیل شده است. مثال بارز آن زمانی است که جوامع منابع آب خود را از رودخانه هایی مانند رودخانه کلرادو و رودخانه می سی سی پی که فاضلاب های تصفیه شده جوامع بالا دست به آن تخلیه می شود، تامین میکنند.

بازیافت آب

بازیافت برنامه ریزی شده به سیستم های آبی اشاره دارد که با هدف استفاده مجدد سودمند از منبع آب بازیافتی طراحی شده اند. اغلب، جوامع قبل از اینکه آب دوباره به محیط زیست تخلیه شود،، به دنبال بهینه سازی مصرف کلی آب خود با استفاده مجدد از آب تا حد امکان هستند. نمونه هایی از استفاده مجدد برنامه ریزی شده شامل آبیاری کشاورزی، آب فرآیند صنعتی، منابع آب آشامیدنی و مدیریت تامین آب زیرزمینی است.

بازیافت آب از فاضلاب

منابع آب برای استفاده مجدد و بازیافت بالقوه می تواند شامل فاضلاب شهری، فرآیند صنعت و آب خنک کننده، طوفان، رواناب کشاورزی و جریان های برگشتی و آب تولید شده از فعالیت های استخراج منابع طبیعی باشد.

این منابع آب به اندازه کافی تصفیه می شوند تا “مشخصات مناسب برای هدف” را برای استفاده بعدی برآورده کنند. “مشخصات مناسب برای هدف” الزامات تصفیه برای رساندن آب از یک منبع خاص به کیفیت مورد نیاز، برای اطمینان از سلامت عمومی، حفاظت از محیط زیست، یا نیازهای خاص کاربر است. به عنوان مثال، آب بازیافتی برای آبیاری محصولات باید دارای مقدار کافی باشد. کیفیت کافی برای جلوگیری از آسیب به گیاهان و خاک، حفظ ایمنی مواد غذایی و حفاظت از سلامت کارگران مزرعه در مصارفی که در معرض انسان قرار دارد، ممکن است آب نیاز به تصفیه بیشتری داشته باشد.

کاربرد آب بازیافتی

آن را با اهداف بسیاری می توان مورد مصرف قرار داد. از جمله:

  • آبیاری برای کشاورزی
  • آبیاری برای محوطه سازی مانند پارک ها، حق تقدم و زمین های گلف
  • تامین آب شهری
  • فرآیند آب برای نیروگاه ها، پالایشگاه ها، آسیاب ها و کارخانه ها
  • مصارف داخلی مانند شستشوی توالت
  • کنترل گرد و غبار یا پاکسازی سطح جاده ها، محل های ساخت و ساز و سایر مناطق تردد شده
  • اختلاط بتن و سایر فرآیندهای ساخت و ساز
  • تامین دریاچه های مصنوعی و سفره های زیرزمینی یا ساحلی
  • احیای محیط زیست

کاربرد آب بازیافتی

بازیافت آب در آمریکا

در کالیفرنیا، محل زندگی نزدیک به 40 میلیون نفر و آب و هوای بیابانی در بخش‌های بزرگی از ایالت، استفاده کارآمد از آب حیاتی است. در مواجهه با چنین تقاضا و عرضه محدود، بازیافت آب به طور فزاینده ای در سراسر ایالت رایج است. تصفیه خانه های بزرگ بازیافت آب در حال حاضر در مکان هایی مانند شهرستان های سن دیگو و اورنج در حال کار یا در حال توسعه هستند، در حالی که یک کارخانه چند میلیارد دلاری در نزدیکی شهرستان لس آنجلس پیشنهاد شده است.

بازیافت آب ساخته شده توسط انسان، که به عنوان احیای آب یا استفاده مجدد از آب نیز شناخته می شود، بر استفاده از فاضلاب خانه ها و مشاغل که به اندازه کافی تصفیه می شوند تا با خیال راحت استفاده مجدد شوند، تمرکز دارد.

بازیافت فاضلاب می تواند منابع آب محلی را تقویت کند، کیفیت آب را بهبود بخشد، در مصرف انرژی صرفه جویی کند و هزینه های تخلیه و دفع فاضلاب را کاهش دهد. بیشتر آب بازیافتی از فاضلاب شهری یا فاضلاب تصفیه شده به دست می آید، اگرچه منابع دیگر شامل آب خاکستری خانگی است.

در کالیفرنیا، بازیافت آب یک جزء حیاتی از تلاش های ایالت برای استفاده موثرتر از منابع آب است.

بازیافت آب در آمریکا

طبق گزارش موسسه اقیانوس آرام، ایالت کالیفرنیا حدود 728000 فوت جریب آب در سال بازیافت می کند، اما این پتانسیل را دارد که میزان استفاده مجدد شهری فعلی را بیش از سه برابر کند و به 2.8 میلیون هکتار فوت در سال برساند. مقامات مدیریت آب در این ایالت نیز از ساخت سدها و مخازن جدید دور می شوند و بازیافت آب را به طور فزاینده ای اهمیت می دهند.

روش های بازیافت آب از فاضلاب

برای بازیافت آب از فاضلاب و استفاده مجدد از اب برای مصارف مختلف، روشهای مختلفی وجود دارد که با توجه به کیفیت آب منبع و هدف استفاده، بهترین روش انتخاب و اجرا می شود. از جمله روش هایی که برای بازیافت آب از فاضلاب به کار برده می شود عبارتند از:

  • روش های تصفیه فیزیکی (آشغالگیری، دانه گیری، ته نشینی اولیه و …)
  • روش انعقاد و لخته سازی شیمیایی
  • روش های تصفیه بیولوژیکی (روش های هوازی و بیهوازی)
  • روش اکسیداسیون پیشرفته
  • و سایر روش ها …

روش های بازیافت آب از فاضلاب

شرکت پاک پساب اقلیم تاکنون در زمینه بازیافت و استفاده مجدد از آب بسیار فعال بوده و اکنون شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص بازیافت آب با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp WhatsApp
حساب کاربری من