تاریخچه تصفیه آب ، از قدیم تا به امروز

شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم

(مورد تایید کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)

فهرست مطالب

تصفیه آب

فهرست مطالب

تاریخچه تصفیه آب ، از قدیم تا به امروز

در تاریخچه تصفیه آب چه می‌دانید؟ امروزه در کارخانه‌های تصفیه آب با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته و تجهیزات مدرن و پیچیده، میتوانند تا 99 درصد از آلودگی های آب را از بین ببرند. اگرچه معیارها و استانداردهای امروز برای تصفیه آب بالاست و پیشرفت هر روزه آن را نمی توان انکار کرد، ولی در واقع تصفیه آب ار ابتدا این اندازه پیشرفته و پیچیده نبوده است. برای فهمیدن میزان پیشرفت این پروسه از ابتدا تاکنون، در ادامه به بررسی تاریخچه ی تصفیه آب  از زمان ظهورش می‌پردازیم.

تاریخچه تصفیه آب

تصفیه های اولیه آب بر خصوصیاتی مانند مزه و بو تمرکز داشت. البته شاید در طی سال های طولانی، فاکتورهای آلودگی تعیین کننده در تصفیه با هم فرق داشتند اما، شواهدی از اولین تصفیه‌ ها را در میان نسخ یونان باستان در حدود سال های 1500 قبل از میلاد می توان یافت. در آن زمان پروسۀ تصفیه به این ترتیب انجام می گرفته که با عبور آب از بین صافی ها و قراردادن آن در معرض نور خورشید، آب را فیلتر و ضدعفونی می کردند. در سال 1300 قبل از میلاد در مصر باستان از منعقد کننده هایی مانند زاج استفاده می کردند. این منعقد کننده ها با بار مثبت وارد آب می شد و بارهای معلق منفی را در آب جذب کرده و تشکیل ذره ای سنگین می داد و وزن ذرات موجب ته نشینی آنها در کف ظرف می شد.

با گذشت زمان، اولین تکنولوژی ها کم کم ظاهر شد. همان طور که در شکل (1) می بینید برای تصفیه آب، نفر سمت راست در حال اضافه کردن زاج ها به تانک آب است در حالی که فرد سمت چپ، در حال دمیدن درآن به منظور اختلاط مناسب بین زاج و آب می باشد. در نهایت آب به یک دیگ در حال جوشیدن منتقل می شود تا فرایند تصفیه تکمیل گردد. زاج برای فرایند لخته سازی در فرایند تصفیۀ مدرن نیز به کار گرفته می شود.

در صورتی که نیاز به تصفیه آب دارید میتوانید از پکیج تصفیه فاضلاب شرکت پاک پساب اقلیم استفاده کنید.

بعد از گذشت سال ها و در حدود 500 قبل از میلاد، تصفیه کنندۀ بقراط ساخته شد که در آن از یک پارچه برای فیلتر کردن آبهای جوشیده استفاده می شد. به این ترتیب رسوبات از آب جدا می شدند.

با گذشت سال ها، پیشرفت تمدن و بزرگ تر شدن شهرها، کم کم راه های دسترسی به آب از حالت طبیعی، جوابگوی نیاز مردم نبود. در حدود سال 200 قبل از میلاد، ایجاد سیستم انتقال آب در روم باستان باعث تحولات بزرگی شد. بعد از آن تا حدود 1000 سال، تغییر بزرگی در سیستم تصفیه آب دیده نمی شود. تا حدود قرن 17 که اختراعاتی در زمینه نمک زدایی و وجود میکروارگانیسم ها در آب ثبت شد.

نخستین مرکز تصفیه در جهان

اولین کارخانه تصفیه آب و فاضلاب در قرن 18 توسط Robert Thom در اسکاتلند ساخته شد که آبها را تصفیه و به نقاط مختلف شهر می رساند. در این کارخانه ابتدا آب یک راه مارپیچی را با عبور از یک تپه خاکی طی می کرد تا وارد قسمت لخته سازی شود. سپس بعد از گذر از بخش شنی  و در نهایت ماسه ای به صورت کامل تصفیه شده و آماده توضیع می شد. این روش خیــلی زود جــای خــود را در انگلستان و بعد تمام نقاط اروپا باز کرد.

برای آشنایی با مراحل تصفیه آب مقاله مراحل تصفیه آب را مطالعه کنید.

با صنعتی شدن جوامع، فرایند تصفیه آب به موضوعی مهم تبدیل شد. تا آنجا که در سال 1913 میلادی در انگلستان، پروسۀ لجن فعال توسط Ardern and Locket مطرح شد. چند سال بعد در دهه 1970 روش های تصفیۀ بیولوژیکی گسترش پیدا کرد.

امروزه چالش هایی مانند کاهش انرژی، کم کردن رد پای انسان در طبیعت و مانند آن در حال بررسی است و این پیشرفت همچنان ادامه خواهد داشت. در کل تصفیه آب و فاضلاب، از زمانی که آب دچار بحران شد، وجود داشته است. همین امروز نیز، با تصفیه آب است که آب مصرفی فراهم شده است.

1.5/5 - (2 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp WhatsApp
حساب کاربری من